PROGRAMA FORMĂRII ÎN PSIHOTERAPIA INTEGRATIVĂ A COPILULUI ȘI ADOLESCENTULUI

MODULUL 1. DEZVOLTAREA PRENATALĂ ȘI NAȘTEREA Cuprins: 1. De la concepție la naștere; 2. Dezvoltarea prenatală a creierului; 3. Experiența fetală; 4. Probleme potențiale în dezvoltarea prenatală; 5. Dezvoltarea perinatală.

MODULUL 2. DEZVOLTAREA COPILULUI Cuprins: 1. Fundamentele biologice ale dezvoltării; 2. Dezvoltarea cognitivă; 3. Dezvoltarea socială și a personalității; 4. Contextul dezvoltării.

MODULUL 3. DEZVOLTAREA ADOLESCENTULUI Cuprins: 1. Modificările biologice asociate cu pubertatea; 2. Dezvoltarea morală în adolescență; 3. Formarea identității; 4. Schimbările sociale asociate adolescenței; 5. Dezvoltarea cognitivă în adolescență; 6. Dezvoltarea emoțională și a personalității în adolescență; 7. Munca și angajarea adolescenților; 8. Comportamentele pozitive, comportamentele problematice și reziliența în adolescență.

MODULUL 4. MODELUL INTEGRATIV STRATEGIC ÎN LUCRUL CU COPIII ȘI ADOLESCENȚII Cuprins: 1. Principiile fundamentale ale modelului integrativ strategic; 2. Alianța terapeutică și relația terapeutică în lucrul cu copiii și adolescenții; 3. Modelul Sinelui în psihoterapia integrativă strategică și relația sa cu Sinele în principalele orientări psihoterapeutice; 4. Neurobiologia Sinelui și teoria atașamentului; 5. Cele șase axe psihologice; 6. Diagnosticul pe axele psihologice.

MODULUL 5. EVALUAREA CLINICĂ ÎN LUCRUL CU COPIII ȘI ADOLESCENȚII Cuprins: 1. Evaluarea inițială a copilului; 2. Metode de evaluare și diagnostic; 3. Evaluarea școlii; 4. Evaluarea neurobiologică; 5. Evaluarea copilului mic; 6. Scrierea rapoartelor.

MODULUL 6. CAUZELE ȘI MECANISMELE DEZVOLTĂRII PROBLEMELOR Cuprins: 1. Factori predispozanți personali; 2. Factori de menținere personali; 3. Factorii predispozanți contextuali; 4. Factori de menținere contextuali; 5. Factori precipitanți; 6. Factori protectivi.

MODULUL 7. PATOLOGIA LA COPILUL MIC Cuprins: 1. Problemele de somn; 2. Problemele legate de mersul la toaletă; 3. Dificultățile de învățare și comunicare; 4. Autismul și tulburările developmentale pervazive.

MODULUL 8. PATOLOGIA ÎN PERIOADA DE MIJLOC A COPILĂRIEI Cuprins: 1. Problemele de comportament; 2. Probleme de atenție și hiperactivitate; 3. Probleme de frică și anxietate; 4. Problemele de repetiție; 5. Problemele somatice.

MODULUL 9. PATOLOGIA ÎN ADOLESCENȚĂ Cuprins: 1. Abuzul de droguri; 2. Tulburări ale dispoziției; 3. Anorexia și bulimia nervoasă; 4. Schziofrenia.

MODULUL 10. ABUZUL COPILULUI Cuprins: 1. Abuzul fizic; 2. Abuzul și neglijarea emoțională; 3. Abuzul sexual;

MODULUL 11. TRANZIȚIILE MAJORE ÎN VIAȚĂ Cuprins: 1. Plasarea în familii surogat, îngrijitori maternali și case de copii; 2. Separarea și divorțul; 3. Doliul.

MODULUL 12. PSIHOTERAPIA PRIN JOC Cuprins: 1. Înțelesul jocului pentru copil; 2. Abordări în psihoterapia prin joc; 3. Caracteristicile psihoterapiei prin joc; 4. Tehnici ale psihoterapiei prin joc; 5. Terapia prin joc cu adolescenții.

MODULUL 13. PSIHOTERAPIA EXPRESIVĂ PENTRU COPII ȘI ADOLESCENȚI Cuprins: 1. Artă versus limbaj; 2. Art-terapia ca și conținător; 3. Procesul terapeutic în art-terapie; 4. Abordări în art-terapia copilului și adolescentului; 5. Abordarea integrativă în art-terapie; 6. Facilitarea expresiei artistice; 7. Evaluarea și decodarea mesajelor simbolice; 8. Meloterapia în psihoterapia copilului și adolescentului.

MODULUL 14. POVEŞTILE ȘI SCENARIILE DE VIAȚĂ ÎN PSIHOTERAPIA COPILULUI ȘI ADOLESCENTULUI Cuprins: 1. Modelul copilului despre lume; 2. Poveștile copilului și adolescentului; 3. Tehnici narative în psihoterapia copilului și adolescentului.

.

MODULUL 15. HIPNOZA CLINICĂ ÎN PSIHOTERAPIA COPILULUI ȘI ADOLESCENTULUI Cuprins: 1. Considerații developmentale; 2. Sugestibilitatea și hipnotizabilitatea copiiilor și adolescenților; 3. Metode de inducție specifice pentru copii și adolescenți; 4. Tehnici de aprofundare a transei; 5. Tehnici hipnoanalitice; 6. Auto-hipnoza; 7. Aplicații clinice ale hipnozei la copil și adolescent.

MODULUL 16. PSIHOTERAPIA COGNITIV-COMPORTAMENTALĂ A COPILULUI ȘI ADOLESCENTULUI Cuprins: 1. Conceptualizarea cazului și planul de tratament; 2. Structura ședințelor de psihoterapie; 3. Introducerea modelului de tratament și identificarea problemelor; 4. Identificarea și conectarea sentimentelor și gândurilor; 5. Dialogul Socratic; 6. Tehnici cognitiv-comportamentale în lucrul cu copiii și adolescenții; 7. Aplicațiile psihoterapiei cognitiv-comportamentale în lucrul cu copiii și adolescenții.

MODULUL 17. PSIHOTERAPIA FAMILIALĂ Cuprins: 1. Principiile teoriei sistemice; 2. Ciclul vieții familiale; 3. Terapia sistemică familială Bowen; 4. Terapia familială experiențială; 5. Terapia familială structurală; 6. Terapia familială psihanalitică; 7. Terapia familială cognitiv-comportamentală; 8. Terapia familială centrată pe soluție; 9. Modele integrative ale terapiei familiale; 10. Părinții și sănătatea mentală a copilului.

MODULUL 18. ȘCOALA ȘI COMUNITATEA. ASPECTE ETICE Cuprins: 1. Efectul culturii și etniei asupra copiiilor și adolescenților; 2. Copilul în școală; 3. Dezvoltarea abilităților sociale ale copilului; 4. Pregătirea copiiilor și adolescenților pentru a deveni adulți; 5. Cooperarea dintre psihoterapeut și școală; 6. Protecția copilului; 7. Aspecte etice privind cercetarea în psihoterapia copilului și adolescentului.